16. prosince 2017

Ozdoby ze slaného těsta

Poprvé jsem slané těsto použila, když jsem vyráběla placky s otiskem synových tlapek.  Recept jsem znovu využila letos, abychom si spolu vyrobili vánoční ozdůbky. Narozdíl od samotvrdnoucí hmoty, z které jsme tvořili minule, slané těsto vydrží dlouho vláčné a nezasychá tak rychle.

Vykrajování syna zabavilo na celkem dlouhou dobu. Když už měl vykrajování dost, uválela jsem mu z těsta "hady" a on je krájel nožíkem na malé kousky. O zábavu bylo zase postaráno. A když ho přestalo bavit i krájení, zkoušeli jsme v dlaních koulet kuličky (byla jsem překvapená, jak hezky mu to šlo, vzhledem k jeho věku). Ty jsme pak napichovali na špejli.

Co budete potřebovat

- 2 hrnky hladké mouky
- 1 hrnek soli
- 3/4 hrnku vody
- váleček
- vykrajovátka

Na zdobení:
- bílá akrylová barva
- zlatá barva (použila jsem barvu na textil)
- štětce

Jak na to?

Do mísy nasypeme mouku a sůl a promícháme. Postupně přidáváme vodu. Těsto pořádně rukama propracujte, dokud nebude pružné a zároveň pevné. Do těsta můžete přidat potravinářské barvivo. Doporučuji ho přimíchat do vody. Barvu tak lépe do těsta zapracujete.

Pokud se těsto drolí, znamená to, že je příliš suché a je nutné přidat trochu vody. Pokud se vám naopak lepí, přidejte trochu mouky.

Podložku, na které budete těsto válet, lehce posypte moukou. Vyválejte placku tlustou 3-5 mm a vykrajujte. Vykrájené tvary pokládejte na plech vyložený pečícím papírem.

V troubě sušíme při 50°C přibližně pět hodin. Ozdoby můžete samozřejmě sušit i na vzduchu, nejlépe poblíž topení. Pokud si zvolíte tento způsob, budou ozdoby vysychat několik dní.

Jakmile budou ozdoby dokonale suché - tzn. bílé z obou stran, dobře oddělitelné od podložky, spodní strana není syrová a nelepí - můžete se pustit do natírání barvou a dalšího zdobení.

Já jsem natírala bílou akrylovou barvou. Po zaschnutí jsem lehce přetřela zlatou barvou na textil. Je jemnější a tekutější než barva akrylová. Nenatírala jsem s ní celou ozdobu, aby se úplně neztratila bílá barva. Ozdoby se pak krásně třpytí.

Pár kousků jsem zkusila přetřít herkulesem a posypat třpytkami. Herkules je po zaschnutí průhledný, takže třpytky hezky vyniknou. Ozdoby nevypadají špatné, ale více se mi líbí natřené bílou se zlatou.