10. prosince 2017

Hvězdičky z domácí samotvrdnoucí hmoty

Myslela jsem, že budeme vyrábět hvězdičky se synem, ale nakonec jsem vyráběla spíš já a syn pomáhal s vykrajováním. Hmota totiž opravdu rychle tvrdne, takže ji musíte zpracovat co nejrychleji. Skvělé je, že ztuhlá hmota je jako kámen a vykrájené tvary se jen tak nerozbijí.
Sušila jsem na rovném povrchu asi čtyři dny.

Já jsem přidávala ještě potravinářské barvivo, ale není to nutné. Tvary pak můžete natřít barvami nebo posypat třpytkami. Před barvením jsem hvězdičky ještě obrousila brusnou houbou, aby měly hladké hrany.


Co budete potřebovat?

- jedlá soda
- kukuřičný škrob
- voda
- potravinářské barvivo
- pánev s nepřilnavým povrchem
- vařečka
- podložka na válení
- váleček
- vykrajovátko
- špejli

Na zdobení hvězdiček:
- brusná houba
- akrylové barvy
- štětec
- třpytky

Jak na to?

Nejprve je potřeba vyrobit si samotvrdnoucí hmotu. Na pánvičku nasypte v poměru 2:1:1 jedlou sodu, kukuřičný škrob a zalijte vodou. Pokud chcete mít směs barevnou, přidejte ještě trochu potravinářského barviva. Směs míchejte na středním plameni. Nejprve směs trochu zřídne, ale tak to má být. Postupně začne houstnou a je potřeba ji neustále míchat.

Hmota je hotová, když přestane lepit na pánev. Přendejte ji z pánve na podložku a začněte zpracovávat, jen co hmota trochu vystydne. Na vzduchu vysychá, a proto je třeba s ní pracovat rychle. Je lepší vyválet těsto tlustší, abys se tvary při sušení nekroutily.

Nezapomeňte do hvězdiček špejlí udělat dírky na háček nebo provléknutí mašličky.

Vykrájené tvary nechte usušit na podložce a v průběhu sušení je otáčejte.