21. prosince 2017

Zdravé perníčky

Perníčky jsem pekla také pro syna, takže jsem recept trochu poupravila. Místo klasické mouky špaldovou, kakao nahradil karob a moučkový cukr zase panela. Klasické perníčky se ihned po vyndání z trouby potírají rozšlehaným vajíčkem, ale to jsem vynechala. Sice se pak krásně lesknou, ale syrový bílek jsem u syna raději neriskovala.

Syn se na perníčky vrhl hned, jak jsem je před něho položila.
Snědl oba dva a chtěl další. Evidentně podle něho byly dobré a to ho jen tak něco chuťově nepotěší. Z jeho strany tedy sklidily velikou pochvalu.


Pamatuji si, jak jsem synovi dělala muffiny z namletých vloček, bílého jogurtu a banánu (a ještě pár dalších surovin), když mu bylo něco málo přes rok. Můj brácha tenkrát řekl, že to chutná, jako borová šiška. Manžel zase říkal, že jsou dobré - těžko říct, jestli proto, aby mě nenaštval 😄 No, dáme letos strejdovi ochutnat perníček. Snad mu bude chutnat alespoň z půlky tak, jako synovi.

* vhodné nejdříve od 1 roku (dle zavedených surovin)


Suroviny (na přibližně 20 kusů)

- 100 g špaldové mouky
- 30 g panely
- lžíce kakaa/karobu
- na špičku lžičky jedlé sody
- menší lžička skořice
- menší lžička perníkového koření
- 1 vejce
- 1 lžíce medu
- 20 g másla


Postup

Nejprve do mísy dejte všechny sypké suroviny, tedy mouku, panelu, kakao/karob, jedlou sodu, perníkové koření a skořici. Důkladně všechno promíchejte.

Do sypké směsi přimíchejte vše ostatní - vejce, máslo a med. Těsto rukama propracujte, zabalte do potravinové folie a nechte přes noc v lednici.

Těsto by mělo být hladké a pružné. Pokud lepí, je nutné přidat trochu mouky. Je-li těsto sypké a nejde vám spojit, přidejte trochu másla.

Plochu, na které budete těsto válet, posypte trochou mouky, aby se nelepilo. Vykrájené tvary pokládejte na plech vyložený pečícím papírem.

Pečeme 7 minut na 180°C v předem vyhřáté troubě. Hotové perníčky nechte vychladnout a ozdobte karobovou polevou.



Karobová poleva

- 20 g kokosového oleje/másla
- 10 g panely
- lžíce kokosového mléka
- lžička karobu
- lžička kukuřičného škrobu

Všechny suroviny vložte do vodní lázně, přiveďte k varu a chvilku "povařte". Polevu můžete na perníčky natírat štětečkem, polévat lžičkou nebo použít zdobící sáček.

Já jsem použila zdobící sáček. Myslela jsem, že poleva bude příliš tekutá, a tak jsem chtěla perníčky jen tak "cik cak" polít. Poleva ale hezky držela, tak jsem perníčky nazdobila.

Poleva sice ztuhne, ale při kontaktu s prstíky se maže. Menší děti, které ještě nemají prstíky tak šikovné a chytí perníček celou dlaní, budou jako čuňátka. Mně to tedy nevadí, ale radši dopředu upozorňuji.

Pár perníčků jsem nechala nenazdobených, abychom je sebou mohli brát třeba ven.