12. února 2018

Pečeme frgály

K masopustu neodmyslitelně patří frgály. Já mám koláče moc ráda, hlavně tvarohové. Nikdy jsem je ale nepekla, tak jsem si řekla, že když je ten masopust, tak to vyzkouším. Postup není ani tak náročný, jako zdlouhavý. Připravte se na to, že vám pečení zabere celé dopoledne.

Jenom na přípravu těsta jsou díky kynutí potřeba téměř dvě hodiny. Koláče jsem pekla po dvou, což zabere dalších 45 minut. S přípravou náplní, drobenky a následným úklidem nádobí a kuchyně máte na několik hodin o zábavu postaráno. Výsledek ale určitě stojí za to. Koláče jsou výborné a nadýchané.

Protože jsem koláče pekla samozřejmě i pro syna, použila jsem špaldovou mouku místo bílé a na oslazení těsta a náplní panelu místo cukru. Koláče pro syna jsou bez drobenky, tak jsem mu je alespoň ozdobila.

* Vzhledem k použití surovin jsou koláče vhodné od 1 roku, ale osobně bych počkala nejdříve po roce a půl. Není kam spěchat :-) Syn je poprvé ochutnal dnes, měsíc před druhými narozeninami.


Suroviny

na těsto:
- 500 g špaldové mouky
- 125 g másla
- 70 g třtinové panely
- 35 g droždí
- 2 žloutky
- 250 ml mléka
- špetka soli
- vejce na potření

na náplně:
- 2 tučné tvarohy
- 4 lžíce panely
- hrnek máku
- půl hrnku mléka
- lžička skořice

na drobenku
- 100 g polohrubé mouky
- 70 g cukru
- 50 g másla




Postup

Druhé a třetí kynutí
Kvásek a těsto po
prvním kynutí
Ze všeho nejdříve je zapotřebí připravit si kvásek. Do misky rozdrobte droždí a přidejte lžíci panely. Droždí s panelou rozmačkejte vidličkou, přisypte dvě lžíce špaldové mouky a trochu vlažného mléka. Vše pořádně promíchejte a nechte vzejít kvásek.

Já si vždy na 3-5 minut na 150°C nechám vyhřát troubu a kvásek do ní zavřu (po vložení kvásku už je samozřejmě trouba vypnutá). Má tam krásně teplíčko a během 10 minut je připravený. Misku s kváskem nechte odkrytou.

Během chvíle, kdy čekáte na kvásek si do misky připravte ostatní suroviny - mouku, panelu, sůl, žloutky, rozpuštěné máslo a mléko. Máslo nechte chviličku vychladnout, aby do těsta nepřišlo horké. Všechny suroviny pečlivě promíchejte. Na konec přidejte kvásek a znovu promíchejte. Hotové těsto je ještě potřeba důkladně propracovat rukama.

Takto připravené těsto přikryjte utěrkou a dejte kynout do trouby, tentokrát na 30 minut. Po půlhodině těsto vyndejte, propracujete a znovu ho nechte 30 minut kynout. Stejný postup zopakujeme ještě jednou. Těsto tak bude dohromady kynout hodinu a půl. Díky tomuto postupu bude těsto krásně nadýchané.

Během kynutí těsta si zatím připravíme náplně. Já jsem zvolila tvarohovou a makovou.

Tvarohová nápň
Tvaroh jsem utřela s dvěma lžícemi panely. Kvůli synovi jsem tam nedávala vanilkový puding nebo rozinky namočené v rumu. I tak byla tvarohová náplň moc dobrá.

Maková náplň
Hrnek pomletého máku svařte s menší polovinou hrnku mléka. Přidejte dvě lžíce panely a trochu skořice. Je potřeba mák míchat, aby se vám nepřichytl. Po zhoustnutí hrnec odstavte z plotny.

Těsto rozdělte na čtyři části. Na pečící papír položte bochánek těsta a rukama vytvořte placku. Těsto se nelepí, takže to jde opravdu lehce. Okraje nechte o něco vyšší, aby vám náplň nevytekla ven. Okraje potřete rozšlehaným vajíčkem a dejte na koláč náplň. Než dáte koláče do trouby, nechte je ještě 10 - 15 minut kynout na plechu. Během té chvilky si připravte drobenku, kterou nakonec koláče posypete.

Drobenka
Změklé máslo smíchejte s moukou a cukrem. Rukama to jde mnohem lépe, než vařečkou.


Pečeme ve vyhřáté troubě na 180°C po dobu 20 minut - dokud nejsou okraje zbarvené krásně dozlatova.

Dobrou chuť :-)