21. dubna 2017

Krůček po krůčku objevujeme svět

Vždycky když se synovi něco povedlo úplně poprvé, byl to pro mě nezapomenutelný zážitek. Živě si vzpomínám, jak se poprvé přetočil na bříško. Bylo mu tenkrát dva a půl měsíce. Stála jsem nad jeho postýlkou a sledovala, jak se snaží. Povzbuzovala jsem ho, jako kdyby šlo o největší závod jeho života. Mezi výkřiky nadšení volám manžela, ať se jde také podívat. Syn je bojovník. Nevzdává se ani po několika nevydařených pokusech, kdy se svalil zpátky na zádíčka. Nakonec se to podařilo. Syn leží na bříšku a je vyjevený z toho, jak se na něm octl.
Do té doby ho na bříško vždycky někdo položil. Z toho překvapení začíná malinko natahovat. Beru ho do náručí a říkám mu, jak jsem na něho pyšná. U každého pokroku, který udělal, u všeho, co se mu povedlo, jsem projevovala obrovské nadšení a radost. Bylo hezké pozorovat, jak to na syna působí. Vždy činnost znovu a znovu opakoval a usmíval se u toho.
Nikdy nezapomenu na to, jak se poprvé zkoušel pohybovat dopředu. Vystrkoval zadeček do vzduchu s hlavičkou zabořenou do země. S vypětím všech sil se soustředil jenom na to, jak se dostat alespoň o kousek vpřed. Manžel natáčí, já fotím.
První samostatný sed.
První postavení se u gauče.
První krůčky okolo nábytku.
První slova...stal se ze mě nesmírně namyšlený a pyšný tvor, když bylo jeho prvním slovem slovo "mama". Vehnalo mi to tenkrát slzy do očí.
Jsem vděčná, že jsem mohla být u všech jeho poprvé. Zatím mi nic neuniklo a netrpělivě čekám, až uvidím i první samostatný krůček. Myslím, že to bude, co nevidět.Zase budu radostí bez sebe a potečou slzy.
Je nesmírně důležité projevovat dětem podporu a nadšení. Povzbuzovat je v jejich prvních pokusech, ať už se jedná o přetočení se na bříško nebo o první samostatné přetočení stránky v knížce. Děti vnímají každé naše gesto, intonaci hlasu, výraz obličeje. Jsme jejich jistotou, spoléhají na nás. Je úžasné vidět, jak se synovi rozzáří oči, když nadšeně komentuji, že se mu poprvé podařilo postavit komín z kostek.
Snažím se mu dávat co nejvíce podnětů k učení se a objevování světa. Ukazuji mu cestu a sleduji, jak se po ní vydává kupředu, vstříc novým dovednostem.