23. června 2017

Kojení - pro dítě znamená mnohem víc, než jenom zdroj potravy

Kojení. Některé ženy ho považují za jednu z nejkrásnějších věcí na mateřství, pro jiné neznamená nic. Některé ženy své dítě kojí bez potíží, jiné nemohou, i když by tolik chtěly. Některé kojit mohou, ale nechtějí, a tak radši přejdou na umělou výživu.
Ať je to jak chce, mateřské mléko je to nejlepší, co svému děťátku můžete poskytnout. Je to koktejl, který je připravený dítěti na míru. Jiné složení má pro novorozence a jiné pro batole. Složení se mění i v závislosti na zdravotním stavu dítěte. Jednoduše se přizpůsobuje jeho aktuálním potřebám.
Mateřské mléko obsahuje ohromné množství látek a některé z nich nelze jiným způsobem nahradit. Zde se můžete podívat na složení mateřského mléka ve srovnání s mlékem umělým.
Mezi maminkami stále přetrvává informace, že by se dítě mělo krmit v určitém časovém intervalu. Nejčastěji se uvádějí dvě hodiny. A tak mnoho maminek hlídá čas kojení. Když se miminko dožaduje mléka dříve, začnou ho chovat, drncat kočárkem, hladit po bříšku nebo dají dudlík... "Ještě vydrž, zlatíčko. Máš jíst až za půl hodiny." A tak dál trpělivě houpou kočárkem a čekají, až uběhne vyměřený čas.
Jenže.. Co takhle si představit, že miminko umí mluvit. Co by asi řeklo? "Maminko, já už mám hlad. U posledního kojení jsem se nenajedlo tolik, jak jsem potřebovalo. Prostě jsem usnulo a teď potřebuju zase jíst." Nebo.. "Maminko, je mi teplo a to mě vzbudilo. Potřebuju trochu mléka, protože mám žízeň." Nebo.. "Maminko, probudilo jsem se a necítím tě u sebe. Potřebuju se k tobě přitulit a u kojení se trochu uklidnit a ujistit se, že jsi u mě. U tebe je mi totiž nejlépe. Jsem u tebe v bezpečí.
Vždy mě zamrzí, když slyším, že mnoho maminek považuje kojení pouze za způsob příjmu potravy pro své dítě. Kojení ale znamená pro dítě mnohem víc. A aniž by to třeba maminka tušila, znamená mnohem víc i pro ni.
Ne vždy se dítě potřebuje pouze najíst. Někdy se potřebuje jenom uklidnit a ujistit se, že je v bezpečí. Při kojení se mu dostává pozornosti matky, kterou v prvních měsících života tolik potřebuje. Navazuje s matkou hluboký fyzický kontakt, který má obrovský vliv na jeho psychiku. Kojení má pro dítě ale spoustu jiných benefitů. Látky obsažené v mateřském mléce dítě chrání také proti mnoha nemocem, jako je např. salmonela, rotavirová onemocnění, infekce dýchacích cest. Snižuje riziko vzniku cukrovky, obezity nebo kardiovaskulárních chorob.
U matky urychluje zavinování dělohy, snižuje možnost výskytu poporodní deprese, nebo riziko vzniku rakoviny prsu a vaječníků.
Kojení by pro dítě nemělo být pouze zdrojem potravy. Kojení by pro dítě mělo být všelék. Zkusili jste se už při kojení svému miminku dívat do očí? Držet ho při tom za ručičku nebo ho hladit po tvářičce? Zkuste to. Je to opravdu silné spojení a utváříte si tak spolu výjimečný vztah. Možná si to ani neuvědomujete, ale dáváte tak dítěti pocit jistoty a lásky.
I já jsem na začátku patřila k maminkám, které měřily čas. V porodnici mi to řekli, tak jsem to tak dělala. Ke štěstí svému i svého syna jsem s tím brzy přestala. Zkusila jsem se na to totiž podívat z jiného úhlu. Představila jsem si, že mám hlad, na stole je jídlo, ale já musím ještě hodinu počkat, než se budu moct najíst. Přišlo mi to tenkrát absurdní. A to byl ten moment, kdy jsem přestala stopovat čas a začala jsem více vnímat potřeby svého dítěte.
Postupně jsem přicházela na to, že ne vždy je nejlepší řídit se radami lékaře nebo rodiny. Řídím se citem, intuicí a potřebami svého syna.