26. září 2017

Domácí máslo

Tohle je sice recept jen o jedné surovině, ale to nevadí. O to je to snadnější. Konečně jsem se odhodlala udělat domácí máslo a musím říct, že je jemné a má moc dobrou chuť. Škoda, že jsem čekala tak dlouho. Mohli jsme si pochutnávat mnohem dřív.

K přípravě domácího másla budete potřebovat smetanu ke šlehání, která má minimálně 33 %. Tu jsem použila já. Příště zkusím 40% smetanu. Nejlepší variantou je smetana domácí. Máslo je pak krásně žluté. To z kupované smetany má barvu spíše bílou.

Postup

Smetanu dáme do mísy na šlehání. Je dobré zvolit takovou, která se dá během šlehání zakrýt, aby podmáslí necákalo ven. 
Smetanu šleháme, až vyšleháme tuhou šlehačku. Pokračujeme dál ve šlehání až šlehačku přešleháme. Postupně se začne tvořit máslo a podmáslí.
Až bude ušleháno, slijeme podmáslí (slila jsem přes plátno) a vybereme hrudky másla. Máslo přendáme do čisté nádoby, zalijeme studenou vodou a pořádně prohněteme. Vodu vylijeme, natočíme na máslo novou a znovu hněteme. Proces tzv. vymývání másla opakujeme tak dlouho, dokud voda nezůstane čirá.
Teď je máslo hotové. Stačí mu dát nějaký tvar, nebo ho vložit do formy. Máslo zakryjeme a dáme ztuhnout do lednice.



Varianty

Jednoduše si můžete připravit i ochucené máslo. Do hotového másla můžete přidat bylinky, nastrouhaný česnek, pažitku nebo třeba sůl. Sami určitě přijdete i na další možnosti.

Na závěr

Na výrobu másla jsem použila dvě 33% smetany. Získala jsem 150 g másla a sklenici podmáslí.