9. května 2017

Dítě nezmění váš život. Dá vám úplně nový.

Dnes jsem narazila na jeden citát. Bohužel netuším, kdo je jeho autorem. Vyvolal ve mně ale vzpomínky na prvních několik týdnů po synově narození.
DÍTĚ NEZMĚNÍ VÁŠ ŽIVOT. DÁ VÁM ÚPLNĚ NOVÝ.
Vzpomněla jsem si na to, jak jsem se těšila, až si nás manžel konečně přiveze z porodnice domů. Těšila jsem se na to, až si konečně budeme užívat, jako rodina. V hlavě mi poletovaly představy plné spokojenosti, štěstí, radosti a úsměvů.
Už je to více než rok, co se syn narodil a obrátil celý můj život vzhůru nohama. Najednou jsem se musela starat o človíčka, který je na mě naprosto závislý. O človíčka, který mě potřebuje mít neustále k dispozici.
Nemohla jsem se jen tak sebrat a jet do města, vyrazit na výlet, na kolo, na brusle nebo posedět s přáteli. Byla jsem na to připravená. Těšila jsem se a nevadilo mi to, ale...
Někdy mi připadalo, že manžel nechápe, čeho všeho jsem se musela kvůli synovi vzdát. Nevidí, co všechno jsem obětovala pro naše dítě.
Tělo.
Práce.
Každodenní kontakt s lidmi.
Vlastní pohodlí.
Spánek.
To je jenom několik věcí, které žena obětuje, když se s mužem rozhodnou založit rodinu.
Těhotenství.
Porod.
Péče o dítě.
Během těhotenství žena prochází obrovskými změnami. Mění se její tělo, mysl i duše. Vše se připravuje na příchod miminka. Z ženy, která do té doby plnila roli dcery, vnučky, sestry, partnerky se stává matka. Pomyslným vrcholem těhotenství je porod. Osobně ho vnímám jako cíl na cestě k naplnění ženství.
DÍTĚ NEZMĚNÍ VÁŠ ŽIVOT. DÁ VÁM ÚPLNĚ NOVÝ.
Po porodu přijde žena domů. Je rozbolavělá, unavená, plná emocí a strachů. Při pohledu do zrcadla se jí chce brečet. Uvnitř ví, že fyzické změny prostě k těhotenství a porodu patří. Ví, že to chce čas, aby se všechno srovnalo. A zase to ale...
Je to psychicky opravdu velice náročné období, kdy žena potřebuje veškerou podporu svého muže.
Následujících pár řádků věnuji tatínkům.
Obejměte svoji ženu. Řekněte jí, jak je krásná a jak jí to sluší. Řekněte jí, jak ji máte rádi a jak jste s ní šťastní. Řekněte jí, jak moc je silná a neuvěřitelná, když zvládla projít porodem a vůbec celým těhotenstvím. Povězte jí, že jste jí neskutečně vděční za to, že vám dala dítě.
Že to vaše žena ví? Že to přece nemusíte říkat nahlas? Je jedno zda to ví nebo neví. Vaše žena to od vás potřebuje slyšet. Teď víc, než kdy dřív. Možná o sobě pochybuje. Možná se necítí krásná. Možná si nevěří, zda všechno zvládne.
Nic nezdrtí ženu víc, než když se jí zeptáte, proč není uklizeno, když je celý den doma. Nic ji nebolí víc, než když jí řeknete, že nechápete z čeho je unavená, když může ležet celý den.
Věřte tomu, že tímto vyznáním ze sebe neuděláte citlivku. Uděláte ze sebe muže, kterého si za to žena bude vážit ještě víc, než kdykoliv předtím.
DÍTĚ NEZMĚNÍ VÁŠ ŽIVOT. DÁ VÁM ÚPLNĚ NOVÝ.
Stát se mámou bylo to nejlepší, co mě v životě potkalo. Nikdy bych to rozhodnutí nezměnila. Jsem ráda, že jsem objevila tento citát a naprosto s ním souhlasím.
První společné chvíle jsou těžké. Je to náročná zkouška, která dokonale prověří vztah. Je jenom na vás, jestli budete dítě vnímat jako změnu, nebo jako nový začátek něčeho úžasného.
Mně začal nový život.