A je
to tady. První školní den už zaklepal na dveře a já jsem nervózní úplně stejně, jako
každý rok. Je něco málo po šesté hodině, chodím po třídě a ladím poslední
maličkosti. Záleží mi na tom, aby se tady dětem líbilo a cítily se tu příjemně.
Vynaložily jsme s kolegyní opravdu veliké úsilí na to, aby byla třída
perfektně připravená. Přecházím po třídě sem a tam a kouknu na hodiny pokaždé,
když jdu okolo. Na chvilku si sedám do židle a hned zase vstávám, sedět
nevydržím, a tak se zase radši vrátím k přecházení.
Když
jsem dětem o prázdninách chystala značky, které je ve školce budou provázet,
dokud neodejdou do školy, přečetla jsem si nové jméno a snažila jsem se
představit si pod ním obličej dítěte. Jak vypadá? Jaké je? Jaký obrázek na
značce by ho asi nejvíce potěšil? Jména jsem četla tolikrát, že už jsem je
znala nazpaměť. Pokaždé, když se otevřeli dveře, byla jsem napnutá, kdo vejde.
Vždy, když jsem viděla novou tvář, žaludek se mi malinko sevřel obavami.
Vzpomněla
jsem si v tu chvíli na první školní den loňského roku. Přišlo k nám do třídy tenkrát tolik
nových dětí. Byl mezi nimi chlapeček, který se své maminky pevně držel za nohu.
Plakal. Měl strach, obavy, byl smutný. Za žádnou cenu se maminky nechtěl
pustit. Tolik mě to tehdy zasáhlo, a co teprve teď, když už jsem sama máma a
jednoho takového chlapečka mám doma.
Byla
jsem moc ráda, že jsme se s maminkou domluvily na tom, aby si pro něho přišla po obědě. I tak to byl
pro chlapečka náročný a stresující zážitek. Do toho dne nikdy nebyl bez
maminky. Maminka pro něho byla středobod vesmíru a najednou musí být někde, kde
to nezná, a ještě s cizí paní. Bez maminky…
Prvních
několik týdnů jeho příchod do třídy vždy provázel pláč. Prvních několik týdnů proseděl na mém klíně. Prvních několik týdnů
mě na každém kroku provázela věta „Maminka přijde.“ Pořád do kola si ji chlapeček
opakoval, jako ujištění sám pro sebe. „Ano, maminka přijde.“
Do
mysli se mi tahle vzpomínka vplížila nedávno. Vždyť i můj chlapeček půjde za nedlouho poprvé do školky. Vím, že konec toho nejkrásnějšího období v mém životě je ještě
poměrně daleko, ale myšlenkám na školku se nemohu ubránit. Představa, že moje
láska, moje štěstí, moje všechno prožívá tak tíživé chvíle, jako hošík z mé třídy, mi nedá spát.
Abyste mi rozuměli, není to tak, že maminku chlapečka nějak odsuzuji. Byla bych nerada, kdybyste z řádků vyčetli, že ji viním a nadávám tady na ni. Vůbec ne. Jen nečekala, že by pro jejího syna mohl být nástup do školky tak těžký. Napadlo mě proto, že bych mohla napsat, řekněme, návod který by vám a vašim dětem mohl s tím nástupem do školky trochu pomoci.
Abyste mi rozuměli, není to tak, že maminku chlapečka nějak odsuzuji. Byla bych nerada, kdybyste z řádků vyčetli, že ji viním a nadávám tady na ni. Vůbec ne. Jen nečekala, že by pro jejího syna mohl být nástup do školky tak těžký. Napadlo mě proto, že bych mohla napsat, řekněme, návod který by vám a vašim dětem mohl s tím nástupem do školky trochu pomoci.
Jak dětem připravit vstup do nové životní etapy bez stresu a slziček
Když
jsem se zamýšlela nad tím, jak bych pro syna přechod mezi těmito dvěma
životními etapami mohla udělat co nejpříjemnější, napadlo mě jediné slovo.
Tím
slovem je čas.
Je
ohromně důležité dát dítěti čas, aby si na změnu zvyklo. Začít pozvolna,
pomalinku, netlačit a nechat ho jít vlastním tempem. Každé dítě je jiné, má
jiné potřeby a podle toho bychom k němu měli přistupovat. Jedno dítě se s
novou situací dokáže vypořádat během chvilky, druhému to trvá několik dní.
Zkrátka je to s dětmi stejné, jako s námi dospělými. Jenže mi za sebe
můžeme rozhodovat sami. Děti jsou naopak v otázce školky závislé na našem
rozhodnutí. Pokud je do školky přivedeme, nezbude jim nic jiného než tam
zůstat.
A jak to tedy zařídit?
Dostatečně dlouho dobu před nástupem do školky si s dětmi o školce povídejte. Řekněte jim, jak to ve školce chodí, jak jste vy chodili do školky a co se vám tam líbilo. Vysvětlete, proč budou do školky chodit. Záměrně nepíši konkrétní časový úsek, kdy začít. Ten byste měli zvolit sami, podle osobnosti dítěte. Jak jsem už psala, někomu stačí chvilka, někdo potřebuje více času.
Většina
školek pořádá dny otevřených dveří. Jděte se do té vaší s dítětem
podívat, aby si vše prohlédlo. Přece jenom bude ten první den o něco lepší,
když bude vědět, kam se chystá, a že je ve třídě plno krásných hraček,
s kterými si bude moci hrát.
Pokud dítě
není zvyklé na určitý režim, začněte s ním trénovat. Stačí
pozvolna, začínejte od maličkostí. Třeba taková svačinka v předem
stanovený čas a u stolečku je dobrý začátek. Postupně můžete přidávat. Přeci
jenom i ve školce platí jakýsi „rozvrh“ a dětem ze začátku trvá, než se mu
přizpůsobí, což je samozřejmé. Školka je pro dítě ohromná změna a nechápe, proč
se najednou musí přizpůsobit, když doma to bylo jinak.
Podporujte
samostatnost dítěte a trénujte sebeobsluhu. Oblékání, stolování, hygienické návyky,
to vše by dítě se vstupem do školky mělo zvládnout. Paní učitelky samozřejmě dětem
se vším rády pomohou. Nenechaly by jít dítě ven bez bundy, protože si ji neumí
samo obléknout nebo o hladu, protože se s jídlem na talíři ještě neumí
poprat úplně dokonale. Je ale potřeba myslet na to, že než se s pomocí
dostane řada na vaše dítě, může to chvíli trvat. Přeci jenom 28 dětí je hodně a
paní učitelky mají jenom dvě ruce. Dítě tak najednou může být ve stresu, když
uvidí ostatní děti oblečené a ono si zatím nesundalo ani tepláčky.
Moc dobře vím, jaké je to někdy
„utrpení“ čekat, než malé dítě něco udělá samo. Tím, že ho necháte, děláte
službu sobě i jemu, věřte mi. Jak se má samo naučit třeba právě obléknout, když
ho nenecháme, protože na to prostě nemáme čas. Už to vidíte?
Pokud je
to možné, začněte s docházkou do školky pozvolna. Prvních
pár dní dítě přiveďte klidně jenom na hodinu nebo na dvě. Další dny může chodit na celé
dopoledne a postupně tak délku pobytu prodlužovat. Někdy je velice těžké
skloubit to s prací, věřte ale, že pro psychickou pohodu dítěte je to
obrovsky důležité. Jsem přesvědčena o tom, že adaptační program s ohledem na individualitu každého dítěte je v dnešní době pro mateřské školy naprostou samozřejmostí.
Vždy
dodržte slib, který jste dítěti dali. Jestliže slíbíte, že přijdete hned po
obědě, přijďte. Ukažte dítěti, že se na vaše slovo může spolehnout. Bude si tak
jisté, že ho ve školce nenecháte. Možná vám to přijde hloupé, ale dítě skutečně
může mít strach, že pro něho nepřijdete, i když se to nikdy před tím nestalo. To,
co si slíbíte, by mělo zkrátka platit.
Jednejte
s dítětem narovinu a nesnažte se ho obalamutit nebo něčím
podplatit. Slibovat mu hračku nebo mlsku za to, že půjde do školky není
nejlepší řešení. Bude to v něm vzbuzovat pocit, že za pobyt ve školce musí
dostat odměnu. Časem si můžete zavařit na problém jménem „já půjdu do školky,
když….“ Když mi koupíš to auto na dálkové ovládání. Když mi koupíš tu panenku,
která umí mluvit.
A poslední rada na závěr. Neříkejte dítěti před odchodem ze třídy,
že se vám po něm bude stýskat (i když bude), přenesete tak tu náladu „stýskání
se“ na dítě. Radši mu řekněte, jak
krásný den si ve školce užije, že je to tam bezva a těšíte se, až vám bude
vyprávět, jaký prožilo den.
Doufám, že vám moje rady byly inspirací a pomohou vám i vašim
dětem vykročit tím správným směrem. První den ve školce pro dítě znamená
obrovskou změnu. Opouští maminčinu náruč a jde do světa. Je krásné a
obohacující pro obě strany, když je to provedeno láskyplně a s citem.
Jenom vy znáte své dítě nejlépe, nikdo jiný. Třeba zrovna to vaše patří k těm, které vám zamávají a ještě za vámi zavřou dveře třídy.
Jenom vy znáte své dítě nejlépe, nikdo jiný. Třeba zrovna to vaše patří k těm, které vám zamávají a ještě za vámi zavřou dveře třídy.