Včera jsem si všimla, že při malování syn preferoval červenou barvu, pak modrou, do žluté namočil štětec párkrát a zelené si ani nevšiml. Vzpomněla jsem si na seminář, který jsem v rámci svého zaměstnání absolvovala. Byl to seminář na téma "Výtvarný projev a jeho souvislost s osobností dítěte".
Popsala jsem tenkrát několik stran. Seminář byl opravdu zajímavý. V tomto článku se s vámi podělím o informace, které jsem tenkrát získala.
VÝVOJ DĚTSKÉ KRESBY
Před druhým rokem
- - jedná se o tzv. bezobsažné čáranice, které zatím nemají konkrétní význam
- - dítě tak vyjadřuje radost z pohybu, zanechává na papíře nějakou stopu, hraje si s materiálem
2 - 3 roky
- - dítě kreslí to, k čemu má vztah
- - vy ovšem vidíte pouze čáranici, kterou dítě dokáže pojmenovat = asociativní čáranice
- - stejná kresba může mít více významů, význam se mění podle toho, na co dítě zrovna myslí
3 - 5 let
- období tzv. "hlavonožce"
- - dítě kreslí univerzální postavu, umí ji pojmenovat
- - postava, kterou nakreslí má pro dítě největší význam
- - trup v tomto období dítě nekreslí (až když chce kreslit detaily, jako např.: kabát, náhrdelník..)
- - mezi třetím a čtvrtým rokem bychom dětem měli ponechat jejich vlastní barevnost, neopravovat (pokud chtějí mít modrého psa, je to v pořádku)
5 - 6 let
- - v kresbě postavy přibývají detaily - krk, ústa, tváře
- - objevuje se tzv. dvoudimenzionální zobrazení (dítě už nekreslí končetiny, tělo za pomoci jedné čáry, ale dává tělu nějakou hmotu)
6 let
- - kresba těla je úplná, má všechny končetiny
- - v kresbě se ustaluje barevnost (žluté slunce, zelená tráva..)
POUŽITÍ BAREV
Děti ve své kresbě/malbě používají barvy dvěma způsoby. Napodobují - tzn., že barvy používají realisticky (modré nebe, červené jablko..) nebo je při výběru barev vede jejich nevědomí - to vypovídá o jejich osobnosti, myšlení a zážitcích nejvíce.
Pro interpretaci použitých barev je nutné brát zřetel na věk dítěte, kulturní vlivy, módní barvy nebo kombinaci použitých barev.
Jasné a teplé barvy napovídají, že je dítě vyrovnané. Tmavé barvy mohou značit, že je dítě smutné, trpí úzkostí nebo odporem k někomu/něčemu. Bledé odstínyvypovídají o citové nevyrovnanosti nebo špatném zdravotním stavu.
Žlutá
- - závislost na rodičích, dospělých
- - optimismus, naivita, velkorysost, touha po změně
Červená
- - před šestým rokem je používání červené barvy velice časté
- - po šestém roce může značit vztek, agresi, nižší kontrolu emocí
Modrá
- - značí dobrou adaptaci dítěte, vyrovnanost a kontrolu chování
- - výhradní používání modré značí přílišnou sebekontrolu
- - tmavě modrá - sklon k depresím, rezignaci
Zelená
- - použití zelené odráží spíše sociální vztahy
- - uklidňuje
- - tmavě zelená - zvýšená hladina úzkosti, vážnost a sklon ke smutku
Oranžová
- - souvislost se sourozeneckou problematikou, konkurenční boj
Fialová
- - u malých dětí není příliš oblíbená, značí neklid
- - emoční nezralost, útěk do fantazie
Černá
- - mohou ji používat děti různého věku, značí míru úzkosti
- - protest, vzdorovitost, upoutání pozornosti
- - u dětí není příliš oblíbená
Hnědá
- - značí u dítěte umíněnost
- - souvisí se špatnou rodinnou a sociální adaptovaností
ZÁKLADNÍ SYMBOLIKA
Dům
- - vypovídá o osobnosti dítěte, značí přístřeší, rodinu
- - otevřená okna = otevřené dítě
- - malý dům bez oken = poruchy afektivity
- - dům zabírá celou plochu = dítě touží po lásce
- - odpudivý dům = omezení vlastní svobody
- - bez dveří, plot = nezdar a prohra
- - u rozvedených rodičů dítě často kreslí dva domy
Je důležité všímat si všech detailů, které se na kresbě domu objeví nebo naopak neobjeví, chybí. Co se nachází v okolí domu (zahrada, cesta..). Velikost domu, umístění na papíře.
Strom
- - malé dítě nerozlišuje jehličnany a listnaté stromy
- - strom má kořeny - dobré zařazení do rodiny
- - kmen = stabilní já
- - pokud se kmen rozšiřuje směrem dolů = materiální založení dítěte
- - pokud se kmen rozšiřuje směrem nahoru = dítě je založeno duchovně a mysticky
- - větve = naplnění osobnosti k okolí (jsou-li větve špičaté, značí to agresi)
- - řez = trauma z dětství (uříznutá větev)
Slunce
- - značí vliv otce a vztah s otcem
- - červené = bojí se, černé = úzkost
- - ideální otec = zářivé slunce
- - sledujeme, zda je slunce zakryté, schované
Obloha
- - spojení se smrtí (někdo v rodině)
DETAILY HLAVY A TĚLA
Velká hlava
- - dítě se něčím trápí, má něčeho "plnou hlavu"
- - malá hlava = nízké sebehodnocení
- - u předškolních dětí je velká hlava u postavy zcela běžná
Nos
- - zdeformovaný = sexuální problémy
- - velký nos = poukazuje na sebejistotu autora
Oči
- - vidění světa, zavřené oči = nechci to vidět (nebo postava prostě jen spí)
- - výrazné, rozježené obočí = agrese
Ústa
- - komunikace, příjem potravy
- - pokud chybí = problémy ve vztazích, postrádání láskyplné komunikace v rodině
- - silné rty = smyslově založené dítě
- - sevřené rty = napětí
- - vyceněné zuby = agrese
- - kulatá ústa kreslí malé děti, u starších to značí opožděný duševní vývoj
Uši
- - symbolizují touhu po vědění
- - uši chybí = problémy se sluchem, neschopnost komunikovat
Brada
- - kreslí až starší děti
- - hlavně u mužských postav - kvůli vousům
- - větší detaily = větší agrese, hodně agresivní děti mohou postavu znázorňovat z profilu
Vlasy
- - dlouhé = rozšířené vnímání
- - kudrnaté a načesané = narcistní sklony
- - na barvě vlasů nezáleží
Ruce
- - bezruké postavy = pocit viny, sociální problémy, strach z kontaktu s ostatními
- - dobře vyznačené = stabilita
- - krátké ruce = nejistota (dělám to dobře?)
- - ruce zkřížené před tělem = obrana, odstup
- - za tělem nebo v kapsách = nechce komunikovat, stud
- - roztažené ruce = otevřenost, komunikace
Nohy
- - nohy jsou oporou těla
- - malá základna (chodidlo) = nejistota
Oblečení
- - nahá postava = do 7 let v pořádku
- - teplé oblečení = pocit chránit se před citovým chladem
- - knoflíky, kapsy = roste hodnota postavy (pokud je kapes a knoflíků hodně, značí to závislost na dané osobě)
- - bereme v potaz i vzhled oblečení - záplaty, díry = opovržení, špatné vztahy
Zmrzačené postavy
- - malá, zmrzačená postava = narušené vztahy, znevážení
Rodina
- - na dětských kresbách (v celých rodinách) máma a táta málokdy chybí
- - pokud nejsou rodiče zobrazeni, může se za ně dítě stydět nebo s nimi mít konfliktní vztahy
- - pokud nekreslí sourozence, nemusí to nic znamenat
- - zobrazuje-li sebe jako mladší nebo miminko = má problém s mladším sourozencem, není na něho připraveno
ROZVRŽENÍ PLOCHY
- - malé kresby na velkém papíře = úzkost
- - pokud se postava nevejde do formátu - nastavíme papír (= dítě se cítí stísněno)
- - vyrovnané dítě = kresba uprostřed papíru
- - kresba položená vysoko = pýcha, potřebuje hodně prostoru
- - kresba zcela dole = potřebuje jistotu, stojí pevně na zemi
- - kresba "podle pravítka", řád v kresbě = realistické dítě, potřebuje spontánnost
- - granulovaná čára (navazovaná) = dítě se bojí, je nejisté neurotické, potřebuje pochvalu
- - dítě příliš ryje = vzteklost, emoční přetlak
- - lehce nakreslená čára = potřebuje povzbuzení
Až budete sedět nad obrázkem svého dítěte a přemýšlet, co má asi jeho výtvor znamenat, nedělejte hned ukvapené závěry. Z jednoho obrázku se vše vyčíst nedá. Interpretace dětské kresby je velice složitá a vyžaduje zkušenosti z oboru psychologie. Nutné je samozřejmě znát také rodinnou situaci a vzájemné vztahy mezi členy rodiny.
Na závěr vám dám jeden tip. Zkuste nechat dítě nakreslit začarovanou rodinu. Vzpomínám si, že jsme takový obrázek kdysi malovali na prvním stupni. Mamku jsem nakreslila jako včelu a taťku jako medvěda. Co jsem byla já a brácha už si nevzpomínám. Více info k začarované rodině se můžete dozvědět třeba zde: http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7168